onsdag 21. mai 2008

Se her! Løp og kjøp! Dette er fantastisk!

Du skjønner kanskje hva jeg hinter til? Ja riktig, reklame. Reklame er overalt, det er bare å se rundt seg. I avisen som ligger i postkassen, på plakaten inne i bussen, på tv'n mellom programmene du ser på og på bæreposene fra matbutikken. En dag uten reklame, er det samme som rett og slett umulig! Reklame er til for å selge noe. De er bygget opp av virkemidler som skal få deg til å stoppe opp, få deg interessert og ha det i bakhodet til du kommer i butikken hvor du bare må ha produktet.

Reklame kommer fra det latinske ordet reclamare, som betyr å rope. Mange reklamer har store, blinkende og fargerike bokstaver, overdrivelser, høy lyd og sexy bilder. Reklamene roper jo ut et budskap; kjøp meg!

Men reklame er ikke bare til for å selge produkter, men også for å endre folks mening og holdning. Et eksempel på dette kan være en reklame for et politisk parti eller for å bruke bilbelte.

Reklamer kommer også i mange forskjellige former. De vanligste er videosnutter på tv eller kino, stemmeklipp på radio, store plakater på stasjonen og annonser i blader og aviser.
En oppskrift for å lage en reklame er AIDA. Hver bokstav står for viktige stikkord som reklamemakerne ønsker å oppnå:
A- attention - skal fange mottakers blikk
I- interest - mottakeren skal forføres, slik at han eller hun leser og ser hele reklamen
D- desire - vekke behov, skal altså få mottakeren til å få et intenst ønske om å kjøpe produktet.
A- action - reklamen er så overbevisende at mottakeren lar seg kjøpe. Han eller hun gjør altså en handling på bakgrunn av reklamen.
Det første jeg tenkte på da jeg så reklamen fra Emporio Armani var kjente Beyonce til høyre. Et kjent ansikt som man har sett mye til før, vekker helt klart interessen. Deretter flyttet jeg blikket til venstre hvor det er avbildet en parfyme med skriften Emporio Armani, DIAMONDS over. Det er lite skrift noe som gjør at jeg leste hovedoverskriftene med en gang. Underoverskriften er ikke interessant for meg for øyeblikket, i og med at det er så liten skrift.

Reklamen appelerer til kvinner, som er kjent for å like diamanter. Beyonce er en person mange kvinner ser opp til, altså et bra valg av person. Hun har på seg en glitrende kjole og hun ser veldig glamorøs ut, noe som passer til parfymens form. Svart/hvitt og rette linjer med lys skaper en spesielt og glamorøst utseende. Kontraster er et sterkt virkemiddel.

Reklamen er lettlest. Bare merket, produktets navn og undertittelen "the new fragrance for women" er skrevet på plakaten. Det kjente merket, bildets farger og virkemidler gjør at interessen blir enda større. Engelske ord gjør reklamen kanskje enda mer spennende og mer internasjonal.

Bildet arbumenterer for at alle ønsker å være glamorøse, og budskapet er at denne parfymen kan hjelpe deg å nå målet.

Som mottaker vil jeg si at det er en reklame jeg kunne gått på, ikke fordi jeg trenger ny parfyme men mer som et ønske om å bli mer som en kjent person som Beyonce. Jeg pleier ikke dra å kjøpe slike produkter når jeg har sett en slik reklame, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg kunne helt sikkert blitt påvirket til neste gang jeg er på parfymeshopping!

1 kommentar:

Ingunn sa...

Godt skrevet og fint og fyldig innlegg. Men hva med å bruke litt pekere også?